Nevývaha

Vibrace způsobené nevyvážeností rotoru jsou pravděpodobně nejčastější strojní závadou. Naštěstí je také velmi snadné jej odhalit a opravit. Mezinárodní organizace pro normalizaci (ISO) definuje nevyváženost jako: Stav, který existuje v rotoru, když na jeho ložiska působí vibrace, síla nebo pohyb v důsledku odstředivých sil. Může být také definován jako: Nerovnoměrné rozložení hmoty kolem rotující středové osy rotoru. Používají se dvě nové terminologie: jedna je rotační středová osa a druhá je geometrická středová čára. Rotující středová osa je definována jako osa, kolem které by se rotor otáčel, pokud by nebyl omezen svými ložisky (také nazývaná hlavní setrvačná osa nebo PIA). Geometrický střed (GCL) je fyzická středová osa rotoru. Když jsou dvě středové osy shodné, rotor bude ve stavu rovnováhy. Když jsou od sebe, rotor bude nevyvážený. Existují tři typy nevyváženosti, se kterými se lze na strojích setkat, a tyto jsou:

1. Statická nevyváženost (PIA a GCL jsou paralelní)
2. Nevyváženost páru (PIA a GCL se protínají uprostřed)
3. Dynamická nevyváženost (PIA a GCL se nedotýkají ani nesplývají)
4. Nevyváženost – převislý rotor

Statická nevývaha
U všech typů nevyváženosti bude spektrum FFT vykazovat převládající 1X frekvenci rychlosti otáčení v radiálním směru. Amplituda vibrací při 1X se bude měnit úměrně druhé mocnině rychlosti otáčení. Je vždy přítomena a normálně dominuje spektru vibrací.

Dvojnicová nevývaha
V párové nevyváženosti spektrum FFT zobrazuje jedinou frekvenci rotace 1X. Amplituda při 1X se mění úměrně druhé mocnině rychlosti. Tato vada může způsobit vysoké axiální a radiální vibrace. Nevyváženost páru má tendenci být fázově posunutá o 180° na stejném hřídeli. Všimněte si, že mezi dvěma ložisky v radiálních směrech existuje téměř 180° fázový rozdíl.

Dynamická nevývaha

Dynamická nevývaha je nejběžnějším typem nevyváženosti a je kombinací statické a párové nevyváženosti. Nastává, když hlavní osa setrvačnosti a osa rotace jsou šikmé čáry. Tuto nevyváženost lze chápat jako dvě různé hmoty umístěné libovolně na rotoru. FFT spektrum zobrazuje jednu 1X frekvenci rychlosti otáčení. Amplituda při 1X se mění úměrně druhé mocnině rychlosti. Tato vada může způsobit vysoké axiální a radiální vibrace. Dynamická nevyváženost dává různé fáze na stejném hřídeli.

Nevývaha – převislý rotor

Axiální fáze na dvou ložiskách se bude zdát být ve fázi, zatímco radiální fáze má tendenci být nestabilní. Zvláštní případ dynamické nevyváženosti lze nalézt u volně uložených rotorů. Dynamická nevyváženost u volně uložených rotorů způsobuje vysoké úrovně 1X v radiálním a axiálním směru v důsledku ohýbání hřídele, které způsobuje axiální pohyb.